میلگرد ترانس چیست؟
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

همانطور که می دانید میلگرد از تنوع بسیار بالایی برخوردار است که هر کدام از انواع آن کاربردها و ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود را دارند. میلگرد ترانس نیز یکی از محصولات خانواده میلگرد می باشد. کاربرد اصلی و رایج میلگردها اساساً در زیرسازی و اسکلت سازه های بتنی، برای افزایش مقاومت بتن در برابر نیروهای کششی وارد شده به ساختمان می باشد. اما میلگرد ترانس بر خلاف این مصارف رایج، بیشتر در مواردی استفاده می شود که زیبایی بصری و ظاهر اهمیت دارد. این محصول در طول فرآیند تولید بدنه صیقلی پیدا می کند و همین موضوع آن را از میلگرد های فولادی که عمدتاً برای مصارف صنعتی استفاده می شود متمایز می کند. بنابراین زیبایی در کنار استحکام این محصول باعث می شود که قیمت میلگرد ترانس نسبت به سایر انواع میلگرد بالاتر باشد. بنابراین تا پایان این مقاله از فولاد ۳۶۹ با ما هم راه باشید.

میلگرد ترانس چیست؟

میلگرد ترانس یکی از مقاطع فولادی و یکی از پرکاربردترین مصالح به شمار می رود و کاربردهای فراوانی در صنعت و ساختمان دارد. بیشترین کاربرد این نوع میلگرد در ساختمان سازی در بتن هایی است که مقاومت کششی کمتری دارند. البته به غیر از موارد فوق، میلگرد ترانس در صنایع تزئینی نیز کاربرد دارد که در واقع به عنوان کاربرد اصلی این نوع میلگردها از آن یاد می شود. میلگرد ترانس نیز انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند. این مقطع فولادی به روش نورد گرم تولید می شود. میلگرد ترانس بر اساس میزان پولیش به دو دسته تک پولیش و دوپولیش تقسیم می شود. ترکیب و آلیاژ انواع مختلف میلگردهای ترانس بسته به کاربرد و قطری که قرار است داشته باشند متفاوت است.

انواع میلگرد ترانس

  • میلگرد ترانس تک پولیش

میلگردهایی هستند که در ابتدای کار به صورت ساده تولید می شوند و با استفاده از صیقل دادن موادی که باعث این ناهمواری روی سطح آن ها شده است، حذف می شوند تا در نهایت سطحی صاف و صیقلی پیدا شود. این میلگردها معمولا مقاومت خوبی دارند و ظاهرشان زیبا است و در تولید قطعات هیدرولیک ماشین آلات صنعتی، سیلندر، خودرو، پمپ روغن و آب و موارد دیگر کاربرد دارد.

  • میلگرد ترانس دو پولیش

برخی از میلگردهای ترانس به جای یک مرحله پولیش، دو مرحله پولیش را طی می کنند و به همین دلیل ظاهر آن ها شفافیت بیشتری دارد و معمولاً در جاهایی که ظاهر مهم تر از مقاومت است استفاده می شود. به عنوان مثال در قسمت های بیرونی خودروها که در معرض خوردگی و ضربه فیزیکی هستند و در معرض دید قرار می گیرند و همچنین در قسمت هایی که به ظاهر آن ها مربوط می شود و یا در نمای ساختمان ها و قطعات زیبا در معماری استفاده می شود.

  • میلگرد ترانس روغنی (کششی)

گاهی در تولید میلگردهایی که از ضخامت ۱۰ تا ۶۰ میلی متر و طول ۳ تا ۶ متر بریده می شوند از فولاد نفتی استفاده می شود و برای ساخت آن ها از نوع خاصی از آلیاژ استفاده می شود. مصالح ساختمانی با استفاده از یک سری مراحل خاص تحت کشش قرار می گیرند و زمانی که به اندازه و ابعاد مورد نظر رسید، خم کاری روی آن ها انجام می شود و سپس سطحی براق به دست می آورند و در مقایسه با سایر موارد مربوط به انواع میلگرد های ترانس مقاومت بالاتری از خود نشان می دهند. به همین دلیل از این نوع میلگردها برای تولید پیچ ​​های بلند و قطعات محکم و زیبا در پروژه های صنعتی و ساختمانی استفاده می شود.

  • میلگرد ترانس بلبرینگ خور

میلگرد های بلبرینگ ترانس در واقع دو میلگرد ترانس صیقلی هستند که قابلیت باربری را دارند و از نوع خاصی از فولاد برای تولید آن ها استفاده می شود و بیشترین کاربرد را در قطعات شکننده و زیبا در زمینه ماشین آلات صنعتی و خودرو و همچنین در صنایع دارند. از این میلگردها برای ساخت مبلمان و یراق آلات نیز استفاده می شود.

  • میلگرد ترانس سنگ خورده

میلگردهای ترانس سنگ خورده که با سر زرد و سر قرمز مشاهده می کنید، در حین فرآیند ماشین های سنگ زنی به جای پولیش برای صیقل دادن آن ها استفاده می شود و معمولاً برای تولید این نوع میلگردها از دستگاه لیتوپینگ استفاده می کنند. ضخامت میلگردهای به دست آمده با این روش ۶ تا ۱۰۰ میلی متر است و رنگی که در سطح مقطع دیده می شود، ساختار داخلی میلگردها را مشخص می کند که هر کدام ویژگی منحصر به فردی دارند و کاربرد آن ها متفاوت است. نوع استانداردها در قیمت میلگردها تاثیر دارد.

  • میلگرد ترانس مفتول

میلگردهای ترانس مفتول بیشتر در مکان هایی که نیاز به تغییر شکل و همکاری است و قطر کم بین ۳ تا ۱۴ میلی متر مورد نیاز است استفاده می شود. ظاهر صاف و صیقلی و انعطاف پذیری بالا باعث می شود که میلگرد ترانس مفتول در زمینه های معرفی شده مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال میلگرد ترانس مفتول در ساخت یراق آلات مبلمان یا نرده های تزئینی برای دکوراسیون منزل و ادارات استفاده می شود.

  • میلگرد ترانس تسمه

تسمه نوعی مقاطع فولادی است که دارای سطح مستطیل شکل و صاف بوده و با روش های مختلف ترانسداکشن، نورد و ماشین کاری تولید می شود و ظاهری خیره کننده دارد.

  • میلگرد ترانسمیسیون

میلگرد ترانس کششی یا روغنی را میلگرد ترانسیمسیون می نامند.

  • میلگرد ترانس چهارپهلو

میلگردهای ترانس ابعاد و اندازه های مختلفی دارند و در قفل سازی از اندازه های بسیار کوچک ۲*۲ شروع می شوند و برای تزئینات ساختمانی، نرده ها، نرده های گلدار، در و پنجره ها تا ۸*۵ می رسد. بزرگتر یعنی ۱۰ تا ۱۲ برای ساخت حفاظ پنجره و دیوار استفاده می شود و ساخت این میلگردها تا سایز ۹۰*۹۰ ادامه دارد.

  • میلگرد ترانس شش پر

میلگرد ترانس شش پر نوعی میلگرد است که آلیاژی از فولاد آلیاژی st37 بوده و زیبایی و استحکام قابل توجهی دارد و در ماشین آلات صنعتی، صنایع خودروسازی و نساجی و تولید قطعات تزئینی کاربرد فراوانی دارد. دوام بالا و ظاهر زیبا از مهمترین ویژگی های این میلگردها می باشد و هر چه ظاهر آن ها شفاف تر باشد و عملیات تولید آن ها گران تر باشد قیمت آن ها نیز بالاتر خواهد بود.

میلگرد فولاد 369

مهمترین مراحل در روش تولید میلگرد ترانس

در تولید این میلگرد از روش ریخته گری استفاده می شود. روش ساخت میلگرد ترانس بدین صورت است که ابتدا این محصول با فرآیند نورد گرم تولید شده و سطح آن پولیش می شود که سطحی صاف و صیقلی بر روی آن ایجاد می کند. همان طور که گفته شد پولیش ممکن است تک مرحله ای یا ۲ مرحله ای باشد که میلگردهای ترانس را از یکدیگر متمایز می کند. این محصول دارای ۴ نوع دیگر نیز می باشد که به بررسی هر ۶ نوع آن می پردازیم. کارخانه های زیادی به تولید میلگرد ترانس مشغول هستند و در حال حاضر روش تولید میلگرد ترانس در این کارخانه ها به بهترین شکل انجام می شود.

چگونه وزن میلگرد ترانس را محاسبه کنیم؟

محاسبه وزن میلگرد ترانس هیچ تفاوتی با محاسبه وزن میلگرد معمولی ندارد. وزن میلگرد یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت میلگرد می باشد. قیمت آهن این روزها نوسانات زیادی دارد بنابراین بهتر است قبل از خرید میلگرد ترانس یا هر قطعه فولادی از قیمت روز آهن مطلع شوید. اگر قصد خرید ترانس میلگرد یا سایر مقاطع فولادی را دارید باید بدانید که قیمت آن چگونه محاسبه می شود. برای اطلاع از قیمت آن باید با فرمول محاسبه وزن میلگرد نیز آشنا باشید. فرمول محاسبه وزن میلگرد به شرح زیر است:

۷.۸/۱۰۰۰*۳.۱۴*طول*قطر میلگرد به توان ۲ = وزن هر متر میلگرد بر حسب کیلوگرم

مزایای میلگرد ترانس

همانطور که قبلا اشاره کردیم با توجه به روش ساخت این نوع میلگرد حساسیت زیادی روی زیبایی و استحکام آن وجود دارد و این دو ویژگی از مهمترین مزایای این نوع میلگرد می باشد. با توجه به اینکه این نوع میلگرد هم استحکام و هم زیبایی دارد، می توان از آن در سازه های مختلف استفاده کرد.

معایب میلگرد ترانس

اگر بخواهیم به دنبال معایب آن بگردیم چیز زیادی پیدا نمی کنیم و شاید تنها عیب این نوع میلگرد قیمت بالاتر آن نسبت به نمونه های موجود باشد که هزینه های سازه شما را افزایش می دهد اما باید در نظر داشته باشید که این امر باعث می شود استحکام و زیبایی را به ساختار خود بیاورید.

میلگرد فولاد 369

ویژگی های میلگرد ترانس

مهمترین و اصلی ترین ویژگی این محصول زیبایی آن است که طرفداران خاص خود را دارد. میلگرد ترانس برای خریدارانی که به زیبایی محیط اهمیت می دهند جایگاه ویژه ای دارد و علاوه بر زیبایی از مقاومت و استحکام بالایی نیز برخوردار است. از طرفی عیب بزرگ این محصول قیمت بالای آن نسبت به قیمت میلگرد معمولی است. وزن میلگرد ترانس همانند محاسبه وزن میلگرد معمولی است و از نکاتی است که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید. انواع مختلف این محصول وزن های متفاوتی دارند و بر اساس نیاز انتخاب می شوند. همانطور که اشاره کردیم ساخت میلگرد ترانس نسبت به سایر میلگردها پیچیده تر بوده و به زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد، در نتیجه قیمت این محصول بالاتر از انواع دیگر است.

کاربرد میلگرد ترانس

در این مقاله به کاربردهای خاص این نوع میلگرد اشاره کرده ایم اما در ادامه لیست کاملی از کاربردهای میلگرد ترانس را در اختیار شما قرار می دهیم.

  • صنعت ماشین آلات
  • تولید هواکش های صنعتی
  • ساخت انواع لوازم ورزشی
  • تولید قطعات زیبا و نشکن خودرو
  • صنعت خودرو
  • تولید قطعات پمپ آب و نفت
  • ساخت بلبرینگ
  • سیلندر هیدرولیک انواع خودرو
  • کاربردهای تزئینی و معماری در نمای ساختمان
  • صنایع مبلمان سازی و ابزار سازی

عوامل موثر بر قیمت میلگرد ترانس

قیمت میلگرد ترانس تا حد زیادی به تولید سالانه این محصول بستگی دارد. اگر میزان تولید وعرضه میلگرد ترانس در بازار پاسخگوی تمام نیازهای بازار نباشد، قیمت میلگرد ترانس به صورت لحظه ای افزایش می یابد. با توجه به اینکه متغیرهای زیادی در تعیین قیمت میلگرد ترانس نقش دارند، نمی توان قیمت میلگرد ترانس را به صورت ثابت بیان کرد. از دیگر عوامل موثر بر قیمت این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عرضه و تقاضا در بازار میلگرد ساده و ساختمانی
  • تامین مواد اولیه و تاثیر آن بر قیمت میلگرد
  • قیمت دلار و ارز خارجی و تاثیر آن بر قیمت میلگرد
  • هزینه های صنعت حمل و نقل

قیمت میلگرد ترانس

میلگردها قطعات پرکاربردی در طیف وسیعی از صنایع هستند و بسیاری از کارخانه های داخلی انواع مختلفی از میلگردها را تولید می کنند. اما این نوع میلگرد یکی از میلگردهای خاص است زیرا علاوه بر استحکام به ظاهری زیبا نیز نیاز دارد. برای این منظور از روش پولیش در سطح میلگرد استفاده می شود. این امر باعث می شود قیمت این میلگرد نسبت به سایر میلگردها (هم اندازه) بیشتر باشد. از عوامل موثر بر قیمت این میلگرد می توان به نوع و ضخامت مورد نیاز آن اشاره کرد.

میلگرد فولاد 369

جمع بندی

همان طور که می دانید میلگرد ترانس در دسته میلگردهای ساده قرار می گیرد که به دلیل سطح صاف و صیقلی که دارد در مصارف تزئینی کاربرد دارد. از جمله کاربردهای میلگرد ترانس می توان به استفاده در پمپ های آب و نفت، بلبرینگ سازی، قطعه سازی خودرو، سیلندرهای هیدرولیک و ماشین آلات صنعتی اشاره کرد. به طور کلی باید بیان کرد که میلگردها بسته به کاربردشان انواع مختلفی دارند که شما می توانید بسته به ساختار خود یکی از این انواع را تهیه کنید. در کارخانه ها برای تولید این نوع میلگرد، سطح میلگرد را صیقل داده و آن را به میلگرد ترانس تبدیل می کنند. این نوع میلگرد در سازه های ساختمانی و تزئینی کاربرد فراوانی دارد. به طور معمول میلگردهای ترانس به صورت روغنی و کششی تولید می شوند و در اندازه های مختلف وارد بازار می شوند. در پایان از شما همراهان عزیز که با مقاله میلگرد ترانس تا پایان با ما همراه بودید کمال تشکر و قدردانی را داریم و امیدواریم پاسخ تمام سوالات خود را در مورد این نوع میلگرد دریافت کرده باشید.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , میلگرد , قیمت میلگرد , قیمت روز میلگرد , قیمت آنلاین میلگرد , آخرین قیمت میلگرد ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: